Linea di Intervento B – Realizzazione di percorsi formativi annuali di lingua e di metodologia per docenti

Anno scolastico 2024/2025

Potenziamento della lingua inglese, attraverso l’apprendimento e lo sviluppo delle quattro abilità linguistiche Reading, Writing, Listening e Speaking.

Presentazione

Durata

dal 2 Settembre 2024 al 30 Giugno 2025

Descrizione del progetto

Il progetto è mirato al potenziamento della lingua inglese, attraverso l’apprendimento e lo sviluppo delle quattro abilità linguistiche Reading, Writing, Listening e Speaking. Inoltre il corso punta a favorire un crescente interesse dei docenti verso la lingua e cultura inglese al fine di implementare futuri corsi/attività CLIL.

Al termine del corso, i docenti che ne prenderanno parte avranno la possibilità di ottenere un riconoscimento ufficiale del grado di competenza raggiunto. 

I partecipanti al corso si prepareranno per sostenere il livello B1 (PET).

Il corso avrà durata di 44 ore (22 lezioni di 2 h ciascuna), da svolgere in orario extracurricolare, nella sede centrale dell’I.C.Calvino, in via Frigia 4. L’esame finale invece verrà sostenuto in un centro accreditato Cambridge. 

Il corso è comunque aperto anche a tutti coloro che vogliono potenziare le proprie competenze nella lingua inglese senza sostenere l’esame finale per la certificazione.

 Il corso mira a raggiungere i seguenti obiettivi:  

 

  • Aumentare la motivazione nell’apprendimento della lingua inglese  

  • Aumentare la consapevolezza dell’importanza della lingua inglese nel proprio percorso in vista di un insegnamento CLIL

  • Migliorare la competenza comunicativa in inglese sia a livello orale che scritto 

  • Migliorare il profilo professionale dei docenti.

  • Favorire un’apertura per una visione interculturale del sapere

Programma del progetto

Il programma si articolerà in 12 unità. 

Ad ogni unità saranno dedicate circa 3 h  per un totale di 36 ore.

4 h saranno dedicate ai mock test + 4h per il ripasso

Lo schema del programma sarà il seguente:

 

Titolo dell’unità

Vocabolario

Grammatica

Funzioni comunicative

Tempo

My life at home

House and home

Countable and uncountable noun

Saying your name, where

you live, what you do, and if you like

studying English

Prepositions of time, frequency adverbs, present simple and present continuous, state verbs, a few, a bit of, many, much, a lot of and lots of, prepositions of place

3h circa

Making choices

Life choices

 fail, pass, take, lose, miss, study and teach do, earn, make, spend, take and win

Past simple

Past simple and past continuous

used to

So do I

and

Nor/Neither do I

Discussing a new club for

students to practise English

Agreeing and disagreeing

Making a decision

3h circa

Having fun

Leisure activities

Prepositions of place

Phrasal verbs

People’s hobbies

Verbs followed by to or -ing

Describing a picture

Explaining what you can see and where things are

3h circa

On holiday

Holiday activities

travel, journey and trip

Buildings and places

Comparative and superlative adjectives

a bit, a little, slightly, much, far, a lot

(not) as … as …

big and enormous

(gradable and non-gradable

adjectives)

Discussing where to go in

a city

Making suggestions and giving

reasons

3h circa

Different feelings

Feelings

Adjectives and prepositions

Adjectives with

-ed and -ing

Adjectives and their opposites

can, could, might, may

(ability and possibility)

should, shouldn’t, ought to,

must, mustn’t, have to and

don’t have to

(advice, obligation and prohibition)

Describing personal

experiences

Asking other people what they think

3h circa

That’s entertainmen!

Television programmes

Going out

been/gone, meet, get to know, know

and

find ou

Present perfect

just, already and yet, since and for

Present perfect or past simple?

Discussing plans for a festival

Moving on to a new subject

3h circa

Getting around

Weather

Compound words

Extremely, fairly, quite, rather, really and very too and enough

The future

Prepositions of movement

Describing what people are

doing in photos

Adding new points, and correcting yourself

Describing things you don’t know the name of

3h circa

Influencers

Phrasal verbs

Describing people

Adjective prefixes and suffixes

Adjective order

Zero, first and second conditionals

When, if, unless + present, future

Answering general questions

Talking about your daily routine and what you like

3h circa

Stay fit and healthy

Illnesses and accidents

Sports

do,

go

and

play

Relative clauses (defining and non-defining)

Past perfect

Discussing sport, fitness and health

Showing agreement and polite disagreement

3h circa

Looks amazing!

course,

dish,

food,

meal

and

plate

Shops and services

Commands and instructions

Have something done

Describing everyday objects

in photos

Explaining what things are made of or used for

3h circa

The natural world

The environment

Noun suffixes

The passive: present simple and past simple

Comparative and superlative adverbs

Discussing ways to help the

environment

Giving examples

3h circa

Express      

yourself!

Collocations: using your phone

ask,

ask for,

speak,

talk,

say and tell

Negative prefixes

Reported speech and reported commands

Reported questions

Indirect questions

General questions

Talking about habits and routine

3h circa

 

Obiettivi

Il corso mira a raggiungere i seguenti obiettivi:

 

- Aumentare la motivazione nell’apprendimento della lingua inglese

- Aumentare la consapevolezza dell’importanza della lingua inglese nel proprio percorso in vista di un insegnamento CLIL

- Migliorare la competenza comunicativa in inglese sia a livello orale che scritto

- Migliorare il profilo professionale dei docenti.

- Favorire un’apertura per una visione interculturale del sapere

 

Skip to content